Har du glemt at plukke de lavthængende SEO frugter? – Læs hvordan du udnytter title tags og meta descriptions.

Title tag – Hvad er det?

Enhver webside indeholder en title tag (sidetitel), som vises både i din browsers topbar (se nedenfor)

Sidetitel i browserens topbar

og i Googles søgeresultater (se nedenfor)

Title tag i Googles søgeresultater

Din title tag (side titel) indgår i Googles vurdering af, hvor din webside skal placeres i søgeresultaterne for de forskellige søgeord.

Det er i den forbindelse vigtigt, at det eller de søgeord, som du gerne vil findes på, indgår i din sides title tag.

Placér det vigtigste søgeord først, da Google tillægger de første ord højest betydning.

Husk dog, at du ikke kun ønsker at blive vist højt i søgeresultaterne, men også at folk klikker – så skriv meningsfuld tekst, der også indeholder et afsluttende “call to action”, fx. “læs mere” eller “køb her”.

Meta description – Hvad er det?

Dine websiders meta descriptions vises i søgemaskinernes søgeresultater. De ser eksempelvis sådan her ud:

Meta description eksempel

Din brug af meta descriptions har ingen direkte indflydelse på din placering i søgeresultaterne, men disse meta beskrivelser har afgørende indflydelse på, hvor mange potentielle kunder, der vælger at klikke på netop din side i oversigten over søgeresultater.

Du har 155-156 tegn til rådighed. Lad være med at skrive flere tegn, da Google i så fald selv skærer den sidste del af din meta description væk. Hvis dit “call to action” lå her, så får du færre klik.

Hvis du skriver et blogindlæg, så husk at Google “æder” cirka 14 tegn af din meta description til visning af datoen, hvorfor du bør begrænse antallet af karakterer i blogindlægs metabeskrivelse til cirka 140 tegn.

Hvis din side ikke har en meta description, så vælger Google selv et udsnit af indholdet på din hjemmeside og viser dette udsnit på oversigten med søgeresultater.

Gode og dårlige title tags og meta beskrivelser

Lad os tage et par eksempler på gode og dårlige sidetitler og meta descriptions.

En søgning efter “redningsvest” giver følgende søgeresultat:

Redningsvest Title tags og meta descriptions

Begge hjemmesider har placeret det centrale søgeord “Redningsvest” først i title tagget – Det er fint.

Marineudstyr.dk burde måske nok have skrevet en lidt længere side titel, men deres meta description er til gengæld næsten perfekt. De fortæller klart, at folk der er på jagt efter redningsvest, både kan finde og købe den rigtige vest her. Og de fortæller at varen kan være hurtigt fremme.

Koldingmarine.dk bør dog arbejde med både title tag og meta description. Det er svært at se, at man kan købe redningsveste hos Koldingmarine (kun det lille ord butik i starten af URL’en afslører det). Mange besøgende vil fravælge dette søgeresultat, fordi sidetitel og metabeskrivelse smager mere af generel oplysningskampagne vedr. det fornuftige i at bruge redningsvest. Det er en ommer.

En søgning efter “mobiltelefoni” giver følgende søgeresultat:

Mobiltelefoni Title tags og meta descriptions

Søgeordet “mobiltelefoni” er ekstremt konkurrencepræget og mobilselskaberne bruger store beløb på både søgemaskineoptimering (SEO) og betalt søgemaskinemarkedsføring (Google AdWords), men ovenstående eksempel illustrerer, at ikke alle mobilselskaber husker at plukke de lavthængende frugter.

TELMOREs brug af sidetitel og meta description er tæt på perfekt. Man kan til nød argumentere for, at de har været lidt for aggressive i deres bestræbelser på at putte søgeord ind i titlen – på bekostning af et godt “Call to action”. Men måske har TELMOREs folk målt, at det virker bedst sådan?

BiBoB og deres SEO folk dumper til gengæld med et brag. Det er helt tosset at have “Forside” som det første ord i et title tag. Med mindre de hellere vil findes på det ord end på “mobiltelefoni”.

Desuden har BiBoB helt undladt at bruge meta description på deres forside. Hvilket gør deres søgeresultat rodet at se på og dermed mindre attraktivt for de besøgende på Google. (Til gengæld afslører den manglende brug af meta description, at BiBoB på deres forside bruger “Læs mere” som ankertekst, hvilket så igen giver en række andre problemer).

Sådan tjekker du dine title tags og beskrivelser

Mulighed 1: Find title tag og meta description i kildekoden

Du kan se dine websiders aktuelle side titler og metabeskrivelser ved at kigge efter følgende “tags” i din hjemmesides kildekode.

<head>
<title>Her står sidetitlen</title>
<meta name=’description’ content=’Her står din meta description’/>
</head>

Mulighed 2: Brug Google

Du kan også skrive følgende i Googles søgefelt

site:ditwebsite.dk

Så får du vist sidetitler og meta descriptions for alle de af dine sider, som Google har indekseret.

Mulighed 3: TechSEO360

Alternativt kan du downloade SEO-værktøjet TechSEO360. Prøveversionen er gratis.

Andre gode indlæg om sidetitler og meta beskrivelser

Frank Hellerup Madsen har tidligere skrevet et indlæg om, hvorfor selv dygtige webmastere af og til mister kontrollen over deres sidetitler. Læs indlægget Hey, det er ikke min sidetitel!