Arbejdstitlen til dette indlæg var “6-årig dreng tømmer legetøjsbutik på nettet med storetåen”.
Men nu hvor jeg alligevel fik din opmærksomhed, så får du her inspiration til tre kreative øvelser, som kan give dig idéer til, hvor du kan optimere din hjemmeside.
I bedste fald vil en højere procentdel af dine besøgende fremover gennemføre et køb, udfylde din kontaktformular eller nå et andet af dine konverteringsmål.
Børn og fulde folk
Forleden sad min knægt på 6 år og legede med min Google Nexus 7 tablet.
På et tidspunkt råbte han “Far, må jeg lige låne dit kort?”.
Mit svar var som sædvanlig “Nej, vi gider ikke bruge penge på apps”.
Hvorefter knægten forklarede mig, at han ikke havde fundet en app, men derimod en butik, der sælger et Pokemon kort, som han gerne ville have og blot manglede mit kort for at kunne afslutte købet.
Det interessante her er ikke, at en 6-årig dreng er interesseret i tablets og japanske fantasifigurer.
Derimod er det interessant, at webshoppen er så brugervenlig, at en person, der ikke kan læse, alligevel kan finde en vare, lægge den i kurven og få tastet og klikket sig helt hen til “Betal” knappen.
Selvom dine kunder sandsynligvis alle kan læse, så opfører de sig ofte ligesom min utålmodige søn. Med mindre du har et meget attraktivt produkt eller en meget lav pris, så mister en potentiel kunde hurtigt interessen, hvis dit produkt er for svært at finde eller dine “videre” knapper er for små og grå.
Mit forslag er derfor, at du kidnapper det nærmeste 5-6-årige barn og lader det udføre en simpel brugertest på dit website.
Stil barnet en banal opgave, f.eks. “køb en tilfældig vare” eller “find ud af, hvordan du sender en besked til firmaet“.
Opgaven bliver næppe gennemført, men der hvor barnet går i stå, falder din kunde måske også fra.
Jeg har intet videnskabeligt bevis for, at denne metode til konverteringsoptimering virker. Men jeg har selv prøvet den af flere gange og set den virke, og det er det vigtigste for mig.
Tøm netbutikken på 30 sekunder
I gamle dage, den gang hvor legetøj blev købt og afhentet i min lokale BR-butik, var “Tøm legetøjsbutikken på 2 minutter” en populær præmie, når jeg skulle lokkes til at deltage i konkurrencer.
Jeg vandt desværre aldrig, men konceptet med at drøne igennem en butik på afmålt tid kan stadig bruges til noget fornuftigt.
Jeg har faciliteret en del brugertests og ofte grebet mig selv i at tænke, at mine testkaniner var urealistisk tålmodige.
Næste gang jeg brugertester en webshop, så vil min opgavebeskrivelse til testbrugeren lyde omtrent sådan her:
Om et øjeblik så får du lov til at låne min computer og mit kreditkort.
Du skal besøge webshoppen www.abc.dk.
Du må købe alle de varer, som du vil (dog højest et stk. af hvert varenummer).
Jeg betaler.
Du har 60 sekunder til at løse opgaven.
Hvis du løber tør for tid, inden ordrebekræftelsen vises, så får du kun en lang næse.
Denne opgavebeskrivelse vil presse min testperson til
- hurtigt at finde de bedste varer
- klikke på de største knapper
- undlade at læse tekster
- lynindtaste adresse- og kortoplysninger
og i det hele taget opføre sig som rigtig mange helt almindelige kunder.
Når min testperson råber “Argh! Fuck! Hvordan fanden kommer jeg videre?!” eller på anden måde bliver frustreret, så har jeg identificeret en potentiel barriere for konvertering.
Det er muligt, at din testperson skal have 30 sekunder eller 3 minutter. Jeg kan heller ikke udelukkende, at min kreative testmetode kun fungerer oppe i mit hoved. Men nu er ideen i hvert fald givet videre til dig.
De 10 tommelfingre
Som du eksempelvis kan se, hvis du installerer dette Google Analytics dashboard, så besøger mange potentielle kunder din hjemmeside via deres smartphone eller tablet.
Når jeg surfer rundt på nettet via min mobile enhed, så føler jeg desværre ofte, at jeg er udstyret med ti tykke tommelfingre.
Muligvis HAR jeg rent faktisk ti tykke fingre, men jeg ved dog også, at danske hjemmesidedesignere ofte glemmer, at moderne hjemmesider ikke længere blot skal kunne ses og bruges via en 15-20 tommer stor computerskærm.
Så hiv fat i den nærmeste smartphone og tjek din egen hjemmeside. Det er ikke nok, at forsiden ser godt ud. Du skal også kunne navigere rundt. Du skal kunne bestille varer og udfylde en kontaktformular. Og vigtigst, du skal kunne gøre det hele med din næsetip, din storetå eller knoen på din venstre tommeltot. Først da kan du være rimelig sikker på, at jeg og mine ti tykke tommelfingre også kan bruge din hjemmeside, når jeg er på farten.
Hvis jeg ikke kan, så må du håbe, at jeg husker at vende tilbage, når jeg er tilbage ved min store skærm.
(Læs også: Sådan vælger du et godt responsivt WordPress tema)
Prøv dig frem
Lad være med at tage mine anvisninger alt for bogstaveligt.
Der er som skrevet blot tale om inspiration. Mine kreative tips til konverteringsoptimering er ikke en facitliste.
Og husk i øvrigt altid at måle effekten af de ændringer, som du beslutter at foretage.
Del ud af dine egne erfaringer
Har du selv andre kreative forslag til, hvordan hjemmesideejere kan få idéer til optimering af deres hjemmesider? så smid endelig en kommentar nedenfor!